Jakie elementy na stronie lub w mobilnej aplikacji sprawiają, że użytkownik odwiedza ją z przyjemnością i sprawnie realizuje swoje cele? Należą do nich przede wszystkim krótkie treści widniejące na przyciskach, informujące o zakończeniu logowania czy wzywające do działania. Przeczytaj artykuł i poznaj pojęcie UX writingu, a następnie zatroszcz się o teksty na swojej stronie!
UX writing – co to takiego?
UX writing jest procesem projektowania na stronie internetowej treści dopasowanych do doświadczeń użytkowników. UX stanowi właśnie skrót od „User Experience”, czyli „doświadczeń użytkownika”. Treści tworzone zgodnie z ideą UX writingu powinny być intuicyjne, przyjazne i łatwe do zrozumienia dla odbiorcy. Dobrze, jeśli w prosty sposób przeprowadzają go przez stronę i czynią „podróż” po witrynie przyjemną, pozbawioną problemów i frustracji. Wynikiem UX writingu jest powstanie microcopy, czyli krótkich treści.
Przykłady microcopy
Do przykładowych treści tworzonych w ramach UX writingu należą:
- Instrukcje – opisują one na przykład proces rejestracji bądź logowania w witrynie.
- Treści na przyciskach i etykietach – ułatwiają użytkownikom zrozumienie korzystania ze strony internetowej i wykonywanie działań oczekiwanych przez właściciela strony.
- Call to Action (CTA) – pomagają użytkownikom w podjęciu decyzji i przekierowują ich w konkretne miejsce. Treść CTA powinna w prosty sposób wskazywać, co ma wykonać osoba w witrynie. Do przykładów Call to Action należą: „Zarejestruj się”, „Kup teraz”, „Sprawdź”. Aby CTA było skuteczne, warto w nim zawrzeć korzyści wynikające z wykonania danej czynności: „Zapisz się do newslettera i pobierz darmowy e-book”.
- Komunikaty o błędach – informują użytkownika, że podał nieprawidłowe dane, a także pomagają mu w rozwiązaniu problemu.
- Komunikaty transakcyjne – informują użytkownika o statusie jego działań na stronie internetowej. Należą do nich na przykład: „Dziękujemy za zakupy”, „Potwierdź zapis do newslettera, przechodząc pod poniższy link”.
Jakie cechy i umiejętności powinien mieć UX writer?
UX writer powinien odznaczać się umiejętnością logicznego, analitycznego myślenia i zwięzłego przekazywania informacji. Te miękkie umiejętności wpływają na poziom projektowanych tekstów funkcyjnych i informacyjnych. Usprawniają także proces researchu i badań, m.in. analizę grup konsumentów.
UX writerowi przydaje się też wiedza techniczna dotycząca User Experience. Dzięki niej jest w stanie lepiej zrozumieć pracę osób projektujących witrynę i porozumieć się w kwestii najlepszych rozwiązań.
Ważną umiejętnością jest też rozwinięta empatia, dzięki której UX writer potrafi stworzyć treści dopasowane do użytkowników oraz ich drogi na stronie.
Dlaczego UX writing jest ważny dla strony internetowej?
Treści budują pozytywne lub negatywne doświadczenie użytkownika na stronie internetowej lub w aplikacji. Dzięki łatwym do zrozumienia, zwięzłym komunikatom potencjalny klient odbiera proces korzystania z witryny jako intuicyjny i przyjazny. Chętniej więc zechce ponownie odwiedzić witrynę i zrobić na niej na przykład zakupy online.
Projektowane przez UX writera komunikaty pomagają również użytkownikowi w rozwiązywaniu problemów. Dzięki takim treściom osoba korzystająca z witryny nie zrezygnuje z zamówienia usługi lub produktów, gdy tylko pojawi się jakikolwiek problem. Microcopy pomoże jej szybko i bez wysiłku się z nim uporać. Dlatego komunikaty tworzone w ramach UX writingu zwiększają konwersję na stronie internetowej oraz zapobiegają ewentualnej frustracji użytkownika, która może go skutecznie zniechęcić do korzystania z danej witryny.
Za pomocą treści można też tworzyć wizerunek marki – nadać jej cech odróżniających ją na tle innych firm funkcjonujących w danej branży. Styl komunikacji powinien być bliski językowi, którym posługują się potencjalni klienci. Dzięki takim treściom zamieszczonym na stronie internetowej lub w aplikacji marka przestaje funkcjonować jako bezosobowy twór. Zdobywa pewną tożsamość, która pozwala użytkownikom na nawiązanie relacji z firmą oraz identyfikację z jej wartościami.
Chcesz, by Twoja strona internetowa była przyjazna dla użytkowników, ale brakuje Ci czasu i wiedzy przydatnych podczas projektowania treści? Zapraszamy do poznania oferty agencji marketingowej IBIF pod adresem: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe i skorzystania z usług specjalistów.