Środowisko biznesowe jest niezwykle dynamiczne i coraz częściej ma charakter międzynarodowy. Duża liczba skrótów oraz nazw stanowisk w języku angielskim potrafi przytłoczyć i wprowadzić mętlik w głowie. Poniżej znajdują się wyjaśnienia kluczowych pojęć i ich rozwinięcia.
Stosowanie angielskich nazw
Chociaż oczywiście można używać polskich określeń, to najczęściej stosowane są nazwy w języku angielskim. Są dwa główne powody, które potrafią wytłumaczyć to zjawisko.
Pierwszym z nich jest wspomniane wyżej dynamiczne środowisko oraz międzynarodowy charakter pracy. Pracownikom znacznie łatwiej przyzwyczaić się do anglojęzycznych określeń niż mieszać różne języki na stanowisku pracy. Takie działanie prowadziłoby do niepotrzebnego chaosu i nieporozumień, a także powodowałoby bałagan w dokumentacji.
Drugim powodem jest problematyczne tłumaczenie. Chociaż oczywiście da się je przełożyć na język polski i opisać w sposób poprawny, to nie zawsze będzie to adekwatne określenie. Znacznie prostszym rozwiązaniem jest używanie określeń i skrótów w języku angielskim.
Najpopularniejsze skróty i ich tłumaczenie
Znajomość znaczeń danych skrótów nie tylko pomaga w pracy, ale znacząco ułatwia poszukiwanie wymarzonej posady oraz odbycie rozmowy rekrutacyjnej. Pragnąc dostać się do dużej firmy międzynarodowej, warto zapoznać się z poniższym słownikiem, który zawiera określenia na stanowiska znajdujące się w każdej większej firmie:
– CRO – dyrektor ds. ryzyka (ang. Chief Risk Officer)
– DBA – administrator baz danych (ang. Data Base Administrator)
– CEO – dyrektor generalny (ang. Chief Executive Officer)
– COO – dyrektor operacyjny (ang. Chief Operating Officer)
– CMO – kierownik działu marketingu (ang. Chief Marketing Officer)
– CFO – dyrektor finansowy (ang. Chief Financial Officer)
– CSM – kierownik działu obsługi klienta (ang. Customer Service Manager)
– CTO – dyrektor działu technologii (ang. Chief Technology Officer)
Anglojęzyczne nazwy stanowisk pracy
Istnieją również nieco rzadziej stosowane określenia, które nazywane są pełnymi frazami. Poniżej znajdują się najczęściej używane nazwy posad w przedsiębiorstwach:
– General Director – dyrektor generalny
– Tax Specialist – specjalista ds. podatkowych
– Accountant – księgowy
– Sales Representative – przedstawiciel handlowy
– Networ Administrator – administrator sieci
– IT Consultant – specjalista ds. technologii